منابع تغذيه سويچينگ

یک منبع تغذیهٔ الکترونیکی است که شامل یک تنظیم‌کنندهٔ جریان برای داشتن کارآیی خیلی بالا در هنگام تغییر توان الکتریکی است.
در منابع تغذيه سوئيچينگ برق شهر را مستقيماً يکسو نموده و پس از عبور از يک مدار کليدزني  دوباره به AC تبديل مي شود ودر این منابع ترانزیستوری که نقش کلید را به عهده دارد با فرکانسی حدود 50 کیلو هرتز یا بیشتر بین وضعیت قطع و اشباع در نوسان است که این خود سبب کاهش تلفات ترانزیستور می گردد .نسبت ولتاژ خروجی به ورودی را می توان با تغییر نسبت زمان روشن بودن به زمان خاموش بودن ترانزیستور تعیین کرد  پس از آن براي ايزولاسيون انرژي الکتريکي را از ترانسفورماتور عبور داده و پس از يکسوسازي و عبور از صافي آن را به بار تحويل مي دهند.
مزايا :
1) ناحيه كاري ترانزيستور اشباع يا قطع بوده در نتيجه تلفات كمتر و بازدهي بيشتر است؛
2) فركانس كاري بالا در نتيجه حجم ووزن پايين خواهد بود ؛
3) گستردگي دامنه هاي ولتاژهاي ورودي و خروجي.
معايب :
1) تداخل فركانس هاي راديويي:به این دلیل که جریان بطور ناگهانی قطع و وصل می شود، این دسته از منابع مستعد ایجاد تداخل فرکانس رادیویی و الکترومغناطیسی می باشند
2) نویز الکترونیکی در ترمینال های خروجی :فرکانس سویچینگ سبب می شود که این گونه منابع نویز بیشتری ایجاد کنند . در صورتی که خروجی فیلتر نشود می تواند در مدارات صوتی ایجاد نویز نموده و در مدارات دیجیتال نیز نوسانات ناخواسته ایجاد نماید .
3) نویز الکترونیکی در ترمینال های ورودی:منابع تغذیه سویچینگ ارزان قیمت می تواند نویز الکتریکی حاصل از سویچینگ وارد شبکه برق شهری نماید که این سبب بروز تداخل با سایر دستگهاهای صوتی و تصویری که به همان فاز وصل شده اند، میگردد .
4) نویز آکوستیک :در بعضی از منابع تغذیه سویچینگ در حالت بدون بار فرکانس کاری ممکن است در محدوه شنوایی انسان قرار گیرد و در نتیجه برای کسانی که مشکل هایپراکوسیس دارند قابل شنیدن باشد .
5) ضريب توان بالا : در یک منبع تغذیه سویچینگ فاقد تصحیح ضریب توان، جریان در پيك ولتاژ سینوسی از خط کشیده می شود .

6) جریان بالاي هجومی وارده به منبع :خازن های پالاینده (فیلتر) در لحظه اول جريان بيشتري  از جریان حالت عادی منبع مي كشد

7) خطر برق گرفتگي :بنابر مقررات مربوط به تداخل الکترومغناطیسی و فرکانس رادیویی، بیشتر منابع تغذیه سویچینگ در ورودی خود قبل از پل دیودی دارای مدار فیلتر تداخل الکترومغناطیسی بوده که از تعدادی خازن و سلف تشکیل شده است . دو خازن که یکی به فاز و دیگری به نول وصل است به هم سری شده اند سر وسط یرای اتصال به زمین در نظر گرفته شده است . این یک تقسیم ولتاژ خازنی ایجاد می کند که خط مرجع دستگاه را به ولتاژی برابر نصف برق شهر متصل می کند

8) خطر آسیب به تجهیزات: ممکن است بعلت خرابی دستگاه، ولتاژ خروجی زیاد شود . فشار بر خازن ها می تواند سبب ترکیدن آنها شود